Yhteisöllinen toiminta puheterapiassa —verkkokoulutus 1 op
10.1.-14.2.2019, verkossa

Yhteisöllinen toiminta puheterapiassa

Yhteisöllinen toiminta puheterapiassa

Yhteisöllinen toiminta puheterapiassa

Yhteisöllinen toiminta puheterapiassa

Yhteisöllinen toiminta puheterapiassa

Yhteisöllinen toiminta puheterapiassa
Yhteisöllisen toiminnan tavoitteena on mahdollistaa ihmisen täysivaltainen osallistuminen läpi koko yhteiskunnan ja elämänkaaren eri vaiheissa.
Taustaa
Yhteisöpohjaista kuntoutusta alettiin ensi kertaa Suomessa toteuttaa Espoossa Kilon päiväkodissa vuonna 1996. Vaikeasti vammaisten integroidussa päiväkodissa puhe-, toiminta- ja fysioterapia vietiin lasten arkeen yhteistyössä vanhempien ja päiväkodin henkilökunnan kanssa. Vuonna 1999 käynnistettiin myös valtakunnallinen Sanomatta Selvää -hanke, jonka tavoitteena oli tukea ja tutkia vaikeasti puhevammaisten kanssa työskentelevien ihmisten puhetta tukevien ja korvaavien kommunikointikeinojen vuorovaikutuksellista käyttöä. Nämä hankkeet nivoutuivat toisiinsa läheisesti puheterapian osalta. Erityisesti hankkeissa mukana olleiden puheterapeuttien kiinnostus yhteisölliseen toimintaan oli suurta ja se nähtiin vahvasti osana tulevaisuuden puheterapeuttista kuntoutusta.
Kilon päiväkodin yhteisöllinen toiminta laajeni valtakunnalliseksi heti toiminnan alussa. Mallia esiteltiin laajasti valtakunnallisissa tapahtumissa. Syntyi Kahvakeskus ja Kahvakeskusverkosto, jolla oli toimintaa Espoossa, Hämeenlinnassa, Lahdessa ja Hyvinkäällä. Hyvinkään kaupungin varhaiskasvatuspalveluihin perustettiin Suomen ensimmäinen ja edelleen ainoa yhteisöllisen kuntoutuksen puheterapian toimi, ja Hyvinkäällä on edelleen Kahvatoimintaa. Sittemmin yhteisöllistä toimintaa puheterapiassa on kehitetty Esteettömän viestinnän -hankkeella, jonka tavoitteena on ollut saada esteettömän viestinnän erilaiset keinot yhteiseen käyttöön.
Vuosien varrella saatujen kokemusten perusteella Hannele Merikoski on kehittänyt hyvän kuntoutuksen malliksi Kolmen OOO:n ohjelman: kuntoutuksen tulee olla oikea-aikaista, oikealaatuista ja oikeamääräistä. Mallia on esitelty alan lehdissä ja Kelan valtakunnallisessa vaikeasti vammaisten kuntoutuksen kehittämisseminaarissa vuonna 2014, jossa se sai hyvin positiivisen vastaanoton.
Sisällöt
Webinaarisarja on laaja ja lähestymme asiaa hyvin kokonaisvaltaisesti. Pyrimme tuomaan esille yhteisöllisen otteen tehokkaana uutena tapana kuntoutuksessa. On mahdollista jatkaa webinaarisarjaa mm. muistisairaiden ja ulkomaalaistaustaisten ihmisten osalta.
1. Yhteisöllinen toiminta to 10.1.2019
(Hannele Merikoski ja Sirkku Ruusuvuori)
- Taustaa
- Käsitteistön tarkentaminen
- Esteetön viestintä ja keinot
- Kolmen OOO:n malli
2. Pienen lapsen lähiyhteisöt to 17.1.2019
(Hannele Merikoski ja Taina Olkinuora)
- Läheisten ohjaus – Vanhemmat ja sisarukset ja muu perhe sekä ystävät
- Harrastuksiin liittyvät ohjaajat/kaverit
3. Neuvola ja varhaiskasvatus to 24.1.2019
(Hannele Merikoski ja Taina Olkinuora)
- Opettajat
- Avustajat
- Kaverit
- Yhteistyö vanhempien kanssa
4. Vuorovaikutuksen arvioinnista yhteisössä to 7.2.2019
(Hannele Merikoski ja Sirkku Ruusuvuori)
- Viiden portaan videoanalyysi
- Fyysinen ympäristö, sisältö ja vuorovaikutuksen laatu
- Minkälainen olen vuorovaikutuskumppanina
- Katsaus erilaisiin arioontimalleihin
5. Aikuisen yhteisöjen ohjaaminen to 14.2.2019
(Hannele Merikoski ja Sirkku Ruusuvuori)
- Perhe, sukulaiset ja ystävät
- Puoliso tai seurustelukumppani
- Työnohjaajat, työhönvalmentajat
- Hoitohenkilökunta
Katso koulutuksen esittely videolta
Suoritustapa
Suoritustapa Oppimispäiväkirjan tekeminen. Ohjeet koulutuksen alussa.
Kohderyhmä
- Puhe-, fysio-, toiminta- ja musiikkiterapeutit sekä psykologit ja neuropsykologit
- Opetusalan ammattilaiset
- Varhaiskasvatuksen ammattilaiset ja päivähoidon henkilökunta
- Puhevammaisten tulkit ja yhteisön ohjaajat
- Avustava opetushenkilökunta
- Sosiaali- ja terveysalan ammattilaiset
- Kuntoutuksesta vastaavat tahot
- Lastenneurologit, neurologit ja geriatrit
- Vapaaehtoisten työntekijöiden kouluttajat
- Järjestöjen työntekijät
”Pahin mahdollisuus on, että kommunikaatio on kouluaine tai terapiahetki.”
Cecilia Olsson 1980-luvulla
Kouluttajat
Hannele Merikoski, puheterapeutti, FM, työnohjaaja
Aivoliitto, Kommunikaatiokeskus ja Arjen vinkit
Sirkku Ruusuvuori, puheterapeutti, FM
Eteva
Taina Olkinuora, puheterapeutti, FM
Hyvinkää, Varhaiskasvatuksen yhteisöllinen toiminta
Aika
To 10.1., 17.1., 24.1, 7.2., 14.2 klo 17:00-18:30
Hinta
90 €
Ilmoittautumiset
2.1.2019 mennessä Koulutus toteutuu! Jälki-ilmoittautumisia otetaan vastaan.












Perustietoa verkkokoulutuksistamme:
Voit kysyä jo etukäteen, jos haluat lisätietoja!