Lasten ja nuorten sanataideohjaajakoulutus (28 op)
13.3.2020-22.5.2021, Kuopio - menossa oleva koulutus

Lasten ja nuorten sanataideohjaajakoulutus (28 op)

Lasten ja nuorten sanataideohjaajakoulutus (28 op)

Lasten ja nuorten sanataideohjaajakoulutus (28 op)

Lasten ja nuorten sanataideohjaajakoulutus (28 op)
Tätä on jo odotettu: viides Lasten ja nuorten sanataideohjaajakoulutus alkaa maaliskuussa Kuopiossa!
Koulutuksen tavoitteena on tuottaa lasten ja nuorten sanataideohjaamisessa tarvittavia tietoja ja taitoja. Koulutuskokonaisuuden kesto on noin vuosi ja se on suunniteltu siten, että sen voi suorittaa työn ohessa. Koulutus antaa valmiuksia toimia eri-ikäisten lasten ja nuorten sanataideryhmien vetäjänä.
Sisältö
Koronaviruksen takia järjestämme koulutuksen kevään lähiopetukset verkkovälitteisinä. Loppuosa toteutetaan lähiopetuksena. Muutos koskee opintojaksoja:
Opintoihin orientoituminen ja alkuinfo
Aika: 17.4.2020 klo 17-17.30, verkko
koulutuksen tutor, draama- ja sanataidekasvattaja, sosionomi Anne Karjula
2. KIRJOITTAMISEN OHJAAMINEN (6 op)
Aika:
17.-18.4.2020 pe klo 17.30-20.15 ja la klo 9-15.30 verkko
28.-29.8.2020 pe klo 17-20.15 ja la klo 9-15.30 lähiopetus
Kouluttaja: FM, sanataideohjaaja Päivi Haanpää
Sisältö:
• kirjoittaminen luovana prosessina
• sanataiteen monimuotoisuus
• ikätasojen huomioiminen kirjoittamisen ohjaamisessa
• palautteen antaminen/arviointi/ motivointi
• ryhmäprosessi
Oheiskirjallisuus ilmoitetaan myöhemmin.
TAIDEKASVATUKSEN TEORIAA (1 op)
Aika la 16.5.2020 klo 9-15.30, verkko
Kouluttajat: draama- ja sanataidekasvattaja, sosionomi Anne Karjula ja FM, taidepedagogi Mervi Riikonen
Sisältö:
– Tutustumista
– Sanataide taidekasvatuksena
– Oppimispäiväkirjan ohjeistus
– Sanataideohjaajan työkalupakki ja sen kokoaminen
Oheiskirjallisuus ilmoitetaan myöhemmin.
3. LASTEN JA NUORTEN KIRJALLISUUS (6 op)
Aika: 18.-19.9.2020 ja 15.-16.1.2021, pe klo 16.30-20.15 ja la klo 9-15
Kouluttaja: Valveen sanataidekoulun vastaavat sanataideopettajat Kati Inkala ja Anna Anttonen
Sisältö: Perehdytään 2000-luvun kotimaiseen lasten ja nuorten kirjallisuuteen, sen lajityyppeihin, ilmiöihin ja aihepiireihin. Teoksia tarkastellaan kirjallisuuslähtöisen sanataidekasvatuksen näkökulmasta: Miten kaunokirjallisuutta voi käyttää osana 0–20-vuotiaiden lasten ja nuorten sanataideopetusta? Miten runoja leikitään? Mitä sitten, kun kirja on luettu kannesta kanteen? Miten kirjasta kasvaa ihan omaa ja uutta?
Oheiskirjallisuus ilmoitetaan myöhemmin.
4. SANATAIDEOHJAAJAN PEDAGOGISET TAIDOT (5 op)
Aika: 6.-7.11.2020 pe klo 17-20.15 ja la klo 9-15.30
Kouluttaja: FM, sanataideohjaaja Päivi Haanpää
Sisältö:
• opetustyyli ja ammatillinen identiteetti
• kokonaisuuden hahmottaminen ja opettamisen suunnittelu
• erilaisten oppijoiden kohtaaminen
• ryhmänohjaustaidot
Oheiskirjallisuus ilmoitetaan myöhemmin.
5. MONITAIDEKASVATUS (5 op)
5.1. Sana liikkeelle ja liike sanoiksi
Aika: pe 26.2.2021 klo 17-20.15
Kouluttaja: draama- ja sanataidekasvattaja, sosionomi Anne Karjula
Sisältö: Työpajatyöskentelyä, jossa muovaillaan sadut ja sanat liikkeeksi, tanssit tarinaksi. Illan aikana tarkastellaan mm. Nilsiän musiikkiopiston nykytanssiryhmän kanssa toteutetun sanataidetanssi –produktion vaiheita tehden erilaisia sanataideharjoituksia oman kehon ja tunteiden tutkimisen sekä liikkeen äärellä.
5.2. Värivarjoteatteri sanataiteessa
Aika: la 27.2.2021 klo 9-16
Kouluttajat: draama- ja sanataidekasvattaja, sosionomi Anne Karjula ja FM, sosiaali- ja taidekasvattaja Mervi Riikonen
Sisältö:
– Työpajatyöskentelyä: kansanperinteestä värivarjoteatteriin
Kansanperinteestä löytyy lukemattomia tarinoita, sananlaskuja, loitsuja, rallatuksia ja uskomuksia, jotka jollakin merkillisellä tavalla ovat tuttuja, vaikka niihin ei tietoisesti olisi koskaan tutustunut. Ehkä juuri siksi kansanperinne on ollut kautta aikojen kirjailijoiden ehtymätön innoituksen lähde. Voidaan sanoa, että etenkin lasten ja nuorten kirjallisuudessa eletään kansanperinteen uutta tulemista. Kansanperinteen teemoja lähestytään VäriVarjoTeatteri -kokonaisuudessa monitaiteisin menetelmin. Yhteisöllisen tarinankerronnan, kuvallisen työskentelyn, draaman ja elämyksellisen VäriVarjoTeatterin keinoin luomme omat haltijatarinamme näkyviksi.
– Sanan ja liikkeen vuoropuhelusta / Kansanperinteestä värivarjoteatteriin
Oheiskirjallisuus ilmoitetaan myöhemmin.
5.3. KAUK-menetelmä, kirjavinkkaus ja mediakasvatus
Aika: 26.-27.3.2021 pe klo 17-21.15, la klo 9-15.30
Kouluttajat: draama- ja sanataidekasvattaja, sosionomi Anne Karjula ja FM, taidekasvattaja, sanataideohjaaja Riikkamaria Korhonen
Sisältö:
– Kirjavinkkaus taipuu moneen muotoon perinteisestä vinkkauksesta draamalliseen ja visuaaliseen vinkkaukseen. Viikonlopun aikana tehdään kirjakurkistuksia sekä sukelletaan kirjan sisään draaman keinoin.
– KAUK eli Kirja Astuu Ulos Kansistaan -menetelmässä luodaan kirjallisuuteen perustuva moniaistinen elämystila, jolla kirjan maailma tuodaan eläväksi ja konkreettiseksi. KAUK innostaa lukemiseen, omien tarinoiden kirjoittamiseen ja soveltuu moniin eri toimintaympäristöihin. KAUK-menetelmän avulla kirjavinkkauksesta tulee elämyksellistä ja vuorovaikutteista. KAUK:n lomassa tutkitaan myös kirjaa mediakasvatuksen välineenä ja kirjoitetaan kantaaottavaa runoutta.
Oheiskirjallisuus ilmoitetaan myöhemmin
6. SANATAIDEOHJAUSTYÖ KÄYTÄNNÖSSÄ (5 op)
Suoritustapa:
– Käytännön työskentelyä/työharjoittelu omavalintaisessa ryhmässä/työpaikassa ja työharjoitteluraportin tekeminen
– Sanataideohjaajan oppimispäiväkirjan ja työkalupakin kokoaminen (itsenäistä työskentelyä)
– Koulutuksessa käytetään Moodle-oppimisympäristöä.
Sisältö:
A Työharjoittelu
1. Suunnitellaan ja toteutetaan 3-5 oppitunnin mittainen työpaja-/opetuskokonaisuus lasten tai nuorten parissa.
2. Työharjoittelu suoritetaan omavalintaisessa lasten tai nuorten ryhmässä/yhteisössä.
3. Työharjoittelua reflektoidaan työharjoitteluraportissa, joka palautetaan tuntisuunnitelmineen harjoittelun ohjaajalle (Anne Karjula)
B Sanataideohjaajan oppimispäiväkirja ja työkalupakki
1. Oppimispäiväkirjaan reflektoidaan koulutuksen moduuleiden sisältöä ja se sisältää oman taidekasvatusnäkemyksen(essee).
2. Työkalupakkiin kootaan koulutuksen aikana saatuja sanataideharjoituksia, oppimistehtävien ja työharjoittelun aikana luotuja käytännön sovelluksia sekä muita materiaaleja koulutuksen varrelta. Työkalupakkiin nivotaan yhteen eri moduuleissa saatua ja itse tuotettua opetusmateriaalia, kuten harjoituksia ja oivalluksia. Työkalupakkiin voi koota myös koulutuksen aikana koottuja kirjavinkkilistoja, valokuvia yms. Työkalupakin ohjeistus tapahtuu orientoivissa opinnoissa.
3.Työkalupakit esitellään lähiopetusviikonlopun aikana lauantaina.
Aika
21.-22.5.2021
pe klo 17-21.15 luento ja työpajatyöskentelyä: Sanataideohjaajan monipuolinen työkenttä, työllistyminen ja rahoitus. Käytännön vinkkejä.
la klo 9-16 työkalupakkien esittely ja koulutuksen päätös.
Kouluttajat: FM, taidepedagogi Mervi Riikonen ja draama- ja sanataidekasvattaja Anne Karjula
”Mielenkiintoinen, monipuolinen, hyvin organisoitu koulutuskokonaisuus. Suosittelen!”
Suoritustapa
Koulutuksen aikana osallistujat keräävät itselleen oppimispäiväkirjan ja sanataideohjaajan työkalupakin. Koulutuksen suoritustapana on lähiopetukseen osallistuminen ja oppimistehtävien tekeminen sekä ohjattu harjoittelu, jonka voi suorittaa myös oman työn ohessa.
Kohderyhmä
Koulutus sopii erityisesti opetus-, kasvatus- ja kirjastoalan työntekijöille sekä kirjoittajille, jotka haluavat laajentaa omaa työnkuvaansa lasten ja nuorten sanataideohjaukseen. Enintään 25 osallistujaa.
Aika
13.3.2020-22.5.2021, Kuopio
Hinta
990 € Koulutus on arvolisäveroton. Laskutus kolmessa erässä 330 e/erä; yksi erä v 2020 ja kaksi erää v 2021.
Ilmoittautumiset
25.2.2020 mennessä



”Innostavat, erinomaiset ja kokeneet kouluttajat.”